piątek, 18 września 2015

RECENZJA-E.L JAMES "GREY

Tytuł:"Grey"
Autor: E.L James
Rok wydania:2015
Wydawnictwo: Sonia Draga
Ilość stron:685
Moja ocena:7/10


"Nie jesteś potworem, za jakiego się uważasz. Zasługujesz na miłość bardziej, niż sądzisz. Wiesz o tym. Ciągle ci to powtarzam. Przekonanie, że jest inaczej, mieszka tylko w twojej głowie"
 ~E.L James "Grey" 

Dziś postanowiłam zrecenzować bardzo kontrowersyjną, wzbudzającą wiele mieszanych uczuć, powieść z gatunku erotyki napisaną przez panią E.L James, która na swoim koncie ma już trylogię "Odcienie szarości". "Grey" to opowiedziana z punktu widzenia Christiana historia, którą mogliśmy już poznać we wcześniejszym tomie, który nosił nazwę "Pięćdziesiąt Twarzy Greya".

Sięgając po lekturę, nie spodziewałam się wielkiego dzieła literackiego, które powali mnie na kolana. Wiedziałam że będzie to lekka, prosta i z pewnością zabawna powieść, która pozwoli mi się trochę odprężyć i odciągnąć od nauki, która przytłacza mnie z każdej strony.

Nowa książka pani James, nie okazała się taka zła, a wręcz przeciwnie. Zostałam mile zaskoczona, bowiem Christian Grey nie okazał się wcale takim kontrolującym i agresywnym dupkiem, jak można się tego spodziewać na pierwszy rzut oka. Moim zdaniem pan Grey to bardzo skryty i fascynujący bohater. Prawdę mówiąc dla mnie jest on skrzywdzonym przez los, zagubionym i rozchwianym emocjonalnie człowiekiem, a ta cała sado-masochistyczna otoczka, to maska, która daje Christianowi bezpieczeństwo i sprawia że nie musi on się obawiać ponownego skrzywdzenia. 

Rzeczą, która dominuje jest oczywiście stosunek seksualny, między dwojgiem głównych bohaterów. Ale czy jest on dominujący? Moim zdaniem nie. Wiele osób uważa, iż książka ta zyskała popularność, tylko dlatego, że są w niej dość mocne sceny. Nie zgodzę się z tym. Książki zyskały rozgłos, gdyż ukazują, że każdy zasługuje na miłość. Jest przykładem że człowiek jest w stanie się zmienić, jednak wsparcie i bezwarunkowe uczucie jest tutaj najważniejsze. To właśnie urzekło kobiety na całym świecie. Zmiana jaka nastąpiła w Christianie. 

Co do stylu pisania autorki, to jest on w porównaniu z jej debiutanckim dziełem ciut lepszy. Jednak nadal jest to prosty, niewymagający język, co moim zdaniem nie jest aż tak wielką wadą, gdyż sprawia to, że książka ta nie męczy czytelnika.

Czytając opinie innych czytelników, często rzucało mi się w oczy zdanie, że "Książka ta jest bardzo podobna do "50 twarzy Greya". Jak ta sama historia opowiedziana tylko z innej perspektywy może nie być podobna. Moim zdaniem jest to robienie dziury w całym. Bardzo zaintrygowały mnie wspomnienia Greya z dzieciństwa, jego stosunki z pracownikami i personelem, a także wiele faktów i dręczących mnie niedopowiedzianych słów, które nie zostały przedstawione w pierwszym tomie trylogii. Miło było poznać dopełnienie całej tej, może nie łatwej ale na pewno intrygującej historii.

Co do wyglądu wizualnego książki, nie mam nic do zarzucenia. Moim zdaniem, jest to najlepsza okładka, z wszystkich dzieł pani E.L James. 

Podsumowując, jest to książka na pewno dla fanów "FSOG" Nie spodoba się ona każdemu i to jest oczywiste. Jak widzimy zdania są bardzo podzielone, gdyż wielu uwielbia, a reszta nienawidzi. Jednak jak wiadomo o gustach nie ma się co rozgadywać. Dla mnie książka była miłą odskocznią i dużym zaskoczeniem, jednak jako fanka twórczości pani James, nie spodziewałam się innego rozwoju sprawy! 




3 komentarze:

  1. Świetna recenzja. Oby tak dalej!

    OdpowiedzUsuń
  2. książkę mam w planach żeby przeczytać.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie mylittlebookland.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie przeczytam tej książki, bo wydaje mi się prymitywna i bezsensowna, a nastolatki i zaniedbane żony uważają ją za fenomenalną, bo jest w niej trochę więcej seksu, niż w innych. Cóż. Cieszę się, że patrzysz na nią z innej perspektywy!

    Dość długo nie było mnie w książkowej blogosferze, ale jestem i życzę wesołych świąt! Zapraszam też na mojego bloga i nową recenzję :)
    www.przerwa-na-ksiazke.blogspot.com

    Buziaki,
    Zuzia

    OdpowiedzUsuń